Jaa facebookissaJaa twitterissäJaa linkedinissä

Padel

Padel on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvava urheilulaji

Maailmassa on noin 10 miljoonaa padelin harrastajaa ja se on suosituinta espanjankielisissä maissa. Esimerkiksi Espanjassa se on toiseksi suosituin urheilulaji heti jalkapallon jälkeen.

Padel on nelinpelinä pelattava mailapeli, jota sanotaan tenniksen pikkuveljeksi, tenniksen ja squashin sekoitukseksi, koppitennikseksi, mailapelien shakiksi

Pelin pystyy aloittamaan yhtä helposti kuin mökkisulkapallon kesäiltana tai pingiksen koulun iltapäiväkerhossa. Jos osuu palloon, syntyy jo peliä. Ja 95% ensikertalaisista osuu palloon.

Padelkentän ympärillä on seinät (lasia ja metalliverkkoa). Pallo ei siis karkaa kauas, eikä aikaa näin ollen kulu pallojen keräilyyn.

Padelmailan varsi on lyhyt, jolloin palloon osuminen on helpompaa ja hallitumpaa. Lyönti lähtee läheltä kroppaa, jolloin lyöntiin saadaan helposti tarvittava voima pallon saamiseksi vastustajan puolelle verkkoa.

Pelin idea kuudella lauseella
Peliä pelataan kuten tennistä eli palloa lyödään verkon yli vastustajan puolelle. Pallo saa pompata lattiaan yhden kerran ennen sen palauttamista toiselle puolelle verkkoa. Pallon voi pompun jälkeen antaa osua omalla puolella sivu- tai takaseiniin, jonka jälkeen se kuitenkin pitää palauttaa ilmasta vastustajan puolelle. Pistelasku on samanlainen kuin tenniksessä, 15-30-40-peli, 6 voitettua peliä on voitettu erä, paras kolmesta erästä on voittaja.

Pelin luonteeseen ei kuulu pallon hakkaaminen kovaa tai räiskiminen (vaikka se on kieltämättä kivaa esim. haastavan työpäivän jälkeen), vaan shakkimainen pelin rakentaminen sijoittamalla palloa. Vastustajaa pyritään liikuttelemaan niin, että saadaan rakennettua itselle paikka tehdä se ratkaisulyönti.

Kuntoilua?
Padel on vahvasti kuntoilua sekä kropalle että mielelle. Peliä pelataan yleisesti 1,5 – 2 tuntia, jonka aikana syke nousee sekä itse pallon perässä juoksemisesta mutta myös jännittävistä palloralleista.

Padelille on tyypillistä, toisin kuin esim. tennikselle, että pallo elää pelin aikana pitkiä aikoja. Pitkät pallot liikuttavat pelaajia ja erityisesti jalat sekä pakarat saavat erinomaista harjoitusta.

Pelivuoron aikana voi hyvin kulua 1200-2000 kilokaloria.

Jatkuvuus, haasteet, koukuttavuus
Vaikka lajin aloituskynnys on matala, ei kehitysmahdollisuuksilla yksinkertaisesti ole rajoja. Pelitaitojen kehittymisen myötä pallon vauhti kasvavaa, mukaan tulevat kierteet, erilaiset lyöntitekniikat ja pelitaktiikat. Näitä kaikkia lajin harrastajat miettivät unettomina hetkinä yöllä, silloin kun muut miettivät esim. tekemättömiä töitä.  Väittämä ”Padelin harrastaminen ei ole pakkopullaa” = totta!

Kenelle?
Padel sopii yleisesti ottaen lähestulkoon kaikille, 5-6 vuotiaasta siihen asti kun jalat liikkuvat. Tosin lajia harrastetaan myös pyörätuolilla. Aikaisempi mailapelikokemus auttaa hieman kehityksen nopeudessa, mutta ei ole missään nimessä tarpeellista.